Strona główna » Newsy » BMW świętuje 25-lecie silników V12 - lekcja historii
28. 10. 2012 // K. Sawicki
Dokładnie 12 lat temu BMW po raz pierwszy zamontowało w swoim aucie silnik V12. Z tej okazji, bawarska firma postanowiła przybliżyć nam trochę swojej historii.
Prace nad pierwszym V12, BMW rozpoczęło w 1972 roku, kiedy starało się połączyć dwa silniki 6-cylindrowe. Prototyp takiej jednostki zakończono dwa lata później, jednak okazał się on zbyt ciężki, aby mógł trafić do produkcji seryjnej - ważył aż 315 kg.
BMW rozpoczęło więc prace nad lżejszym silnikiem, ale zostały one przerwane ze względu na kryzys energetyczny. W 1982 roku inżynierowie ponownie zajęli się tematem V12, ale tym razem postanowili zbudować silnik od podstaw zamiast łączyć dwie "6-cylindrówki".
I tak powstał 5-litrowy motor oferujący 300 KM mocy i 450 Nm momentu obrotowego, który po raz pierwszy pojawił się w 1987 roku w modelu 750i. Limuzyna z V12 pod maską odniosła duży sukces - jeszcze przed premierą na salonie w Genewie zebrała 3000 wstępnych zamówień.
Na przestrzeni lat 12-cylindrowe BMW ewoluowały stając się coraz wydajniejsze - w 1994 roku zadebiutował 5,4-litrowy silnik rozwijający 326 KM, osiem lat później 6-litrowy generujący 445 KM, a kilka lat temu również 6-litrowy silnik, ale osiągający już 544 KM i 750 Nm.
Prace nad pierwszym V12, BMW rozpoczęło w 1972 roku, kiedy starało się połączyć dwa silniki 6-cylindrowe. Prototyp takiej jednostki zakończono dwa lata później, jednak okazał się on zbyt ciężki, aby mógł trafić do produkcji seryjnej - ważył aż 315 kg.
BMW rozpoczęło więc prace nad lżejszym silnikiem, ale zostały one przerwane ze względu na kryzys energetyczny. W 1982 roku inżynierowie ponownie zajęli się tematem V12, ale tym razem postanowili zbudować silnik od podstaw zamiast łączyć dwie "6-cylindrówki".
I tak powstał 5-litrowy motor oferujący 300 KM mocy i 450 Nm momentu obrotowego, który po raz pierwszy pojawił się w 1987 roku w modelu 750i. Limuzyna z V12 pod maską odniosła duży sukces - jeszcze przed premierą na salonie w Genewie zebrała 3000 wstępnych zamówień.
Na przestrzeni lat 12-cylindrowe BMW ewoluowały stając się coraz wydajniejsze - w 1994 roku zadebiutował 5,4-litrowy silnik rozwijający 326 KM, osiem lat później 6-litrowy generujący 445 KM, a kilka lat temu również 6-litrowy silnik, ale osiągający już 544 KM i 750 Nm.
Źródło: worldcarfans
Podobne artykuły
BMW serii 7 - 720 KM i 1090 Nm od Tuningwerk
Nowe BMW serii 7 sfotografowane bez kompletnie żadnego kamuflażu!
BMW serii 7 ActiveHybrid Individual Edition - 20 wyjątkowych aut na rynek japoński
Podobne galerie
BMW serii 7 V12 - 25 lat historii na zdjęciach
BMW M6 Gran Coupe
Mercedes S500 Plug-in Hybrid - tuning Brabus
Najnowsze video więcej »
Tagi więcej »