Strona główna » Newsy » Shelby Cobra - edycja specjalna na 50-lecie
07. 02. 2011 // A. Łukasiewicz
Prawie 50 lat temu świat supersportowych aut wzbogacił się o kamień milowy w postaci Shelby Cobry, zaprezentowanej na salonie w Nowym Jorku w 1962. Nigdy nie usłyszelibyśmy o kultowym, amerykańskim supersamochodzie, gdyby nie pewien utalentowany Teksańczyk o imieniu Carroll Shelby, który zwrócił się z zapytaniem do jednego z wielu brytyjskich producentów roadsterów, podupadającego AC Cars.
Był to zalążek wielkiej sportowej kariery, która swoim postępem napędziła strachu renomowanym teamom Ferrari, Jaguara, Porsche, Astona Martina i Chevroleta.
Celem uczczenia półwiecza istnienia legendarnej Cobry firma Shelby American wyprodukuje limitowaną edycję 50 sztuk „angloamerykańskiego” muscle-roadstera w wersji ‘street’. Limitowana Cobra swoją premierę miała na zakończonej niedawno aukcji Barrett-Jackson w Arizonie.
„Połączenie solidnego, mocnego amerykańskiego silnika z lekkim, europejskim podwoziem było genialne. Pół wieku później Cobra nadaj pozostaje jednym z najbardziej pożądanych aut świata. (…)” – powiedział John Luft, prezes Shelby American.
Produkowana w 1962-65 Cobra serii CSX2000 narodziła się na południu Kalifornii (kolebce hot roddingu i kustomizingu), kiedy ekipa Shelby’ego przerabiała roadstera AC Ace, ażeby upchnąć pod jego maską nowy silnik Forda typu Small Block. Była to „odchudzona”, wyczynowa jednostka HiPo, znana też jako K-Code, o pojemności 260 ci (4.2 L). Był to mocny, ale nie największy silnik montowany w Cobrze.
Od 1996 Carroll Shelby produkuje oryginalne repliki ulicznych wersji Cobry, z tym wyjątkiem, że mogą być wyposażone w nowoczesne zespoły napędowe. Cobra ’50 Anniversary’ „łączy bezpieczeństwo z osiągami bez poświęcania frajdy z jazdy, czy oryginalności” (Gary Davis, vice prezes produkcji). Mimo klasycznych rozwiązań, wszystkie elementy zostały dopasowane do dzisiejszych standardów.
Rocznicowa Cobra będzie dostępna w karoserii z ręcznie obrabianego włókna szklanego, bądź aluminium i pokryta czarnym lakierem „Shelby Black”. Kokpit ze wskaźnikami od Stewart Warner pokryto ekskluzywną, czerwoną skórą, zaś podłogę wełnianą wykładziną Wilton i do tego specjalne dywaniki w bagażniku i pod stopami pasażerów. Ramę zrobiono z 3-calowej rury stalowej, plus ślimakowa przekładnia kierownicza, niezależne zwieszenie i hamulcze tarczowe od Baer Brakes, które kryja się za stricte klasycznymi, 15-calowymi felgami szprychowymi.
Gdybyście zastanawiali się dlaczego ta Cobra wygląda tak „niewinnie”, to podkreślamy, iż jest to naśladowczyni pierwszej Cobry stworzonej Shelby’ego, a nie jej późniejszej edycji wyczynowej 427 S/C.
Był to zalążek wielkiej sportowej kariery, która swoim postępem napędziła strachu renomowanym teamom Ferrari, Jaguara, Porsche, Astona Martina i Chevroleta.
Celem uczczenia półwiecza istnienia legendarnej Cobry firma Shelby American wyprodukuje limitowaną edycję 50 sztuk „angloamerykańskiego” muscle-roadstera w wersji ‘street’. Limitowana Cobra swoją premierę miała na zakończonej niedawno aukcji Barrett-Jackson w Arizonie.
„Połączenie solidnego, mocnego amerykańskiego silnika z lekkim, europejskim podwoziem było genialne. Pół wieku później Cobra nadaj pozostaje jednym z najbardziej pożądanych aut świata. (…)” – powiedział John Luft, prezes Shelby American.
Produkowana w 1962-65 Cobra serii CSX2000 narodziła się na południu Kalifornii (kolebce hot roddingu i kustomizingu), kiedy ekipa Shelby’ego przerabiała roadstera AC Ace, ażeby upchnąć pod jego maską nowy silnik Forda typu Small Block. Była to „odchudzona”, wyczynowa jednostka HiPo, znana też jako K-Code, o pojemności 260 ci (4.2 L). Był to mocny, ale nie największy silnik montowany w Cobrze.
Od 1996 Carroll Shelby produkuje oryginalne repliki ulicznych wersji Cobry, z tym wyjątkiem, że mogą być wyposażone w nowoczesne zespoły napędowe. Cobra ’50 Anniversary’ „łączy bezpieczeństwo z osiągami bez poświęcania frajdy z jazdy, czy oryginalności” (Gary Davis, vice prezes produkcji). Mimo klasycznych rozwiązań, wszystkie elementy zostały dopasowane do dzisiejszych standardów.
Rocznicowa Cobra będzie dostępna w karoserii z ręcznie obrabianego włókna szklanego, bądź aluminium i pokryta czarnym lakierem „Shelby Black”. Kokpit ze wskaźnikami od Stewart Warner pokryto ekskluzywną, czerwoną skórą, zaś podłogę wełnianą wykładziną Wilton i do tego specjalne dywaniki w bagażniku i pod stopami pasażerów. Ramę zrobiono z 3-calowej rury stalowej, plus ślimakowa przekładnia kierownicza, niezależne zwieszenie i hamulcze tarczowe od Baer Brakes, które kryja się za stricte klasycznymi, 15-calowymi felgami szprychowymi.
Gdybyście zastanawiali się dlaczego ta Cobra wygląda tak „niewinnie”, to podkreślamy, iż jest to naśladowczyni pierwszej Cobry stworzonej Shelby’ego, a nie jej późniejszej edycji wyczynowej 427 S/C.
Podobne artykuły
Specjalne Fordy Mustangi na 50-lecie Shelby
Rolls-Royce Phantom Limelight Collection - kolejna edycja specjalna ujawniona
Mercedes SL w limitowanych odmianach 417 Mille Miglia
Podobne galerie
Najnowsze video więcej »
Tagi więcej »